Les 11 of 16
In uitvoering

3.2 Vergeet niet te genieten: de zig-zag van eetgewoontes

Jan 05/12/2021

Een groot deel van eten is genieten. Gezond eten kan lekker zijn, maar vaak betekent gezond eten toch ook een bepaalde vorm van eliminatie.

re:source retreat

Hoe strikt moet je zijn voor jezelf?

Willen we iets aanpassen aan onze gewoontes, of het nu gaat over voeding, beweging of mindset, dan doen we dat best op een realistische manier, waar er ruimte is om af en toe minder strikt te zijn.

Zelfs al lukt het om een maand lang een streng dieet te volgen, meestal hou je dat niet je hele leven vol. Daarom hanteren we het zig-zag principe. Zig zijn de goede gewoontes waar je je meestal aan houdt en af en toe is er een zag, waarin je vrij kiest wat je eet, zonder beperking.

Want jezelf een keertje laten gaan is niet erg, als dat betekent dat je op lange termijn je aan je commitments kan houden.

Wat ook jouw ‘guilty pleasure’ is, zorg wel dat het de uitzondering is en niet de nieuwe gewoonte. Pas bijvoorbeeld het 80-20 principe toe. Eet 80% van de tijd gezond en laat die 20% open om te eten waar je zin in hebt.

Een uitschuiver is maar een uitschuiver.

Voeding is niet zwart-wit, eerder 50 tinten grijs. Iedereen heeft een streefdoel over eten en iedereen faalt daar soms in. Zolang je de dag erna de draad terug kan oppikken is dat geen probleem.

Die uitschuiver betekent niet ‘het is verloren, dus ik kan weer eten wat ik wil’. Loopt het in een weekend eens volledig uit de hand, wees mild voor jezelf en neem op maandag gewoon terug de draad op.

Gezond en voedzaam eten kan trouwens heel lekker zijn, meer nog: als je vaak gezond eet, ga je echt verlangen naar én genieten van iets gezond.

Dit heeft te maken met de dopamine in je hersenen. Als je dagelijks zoete frisdrank drinkt, waarvan de suikers je hersenen een onnatuurlijke sterke prikkel geven, is het logisch dat broccoli minder spannend gaat smaken.

Weet dat je op termijn aan alles gewoon raakt, zowel aan gezond als aan ongezond eten of drinken.

Opdrachten

Denk eens na over hoe het zig-zag principe in jouw leven past. Kan jij iets ongezond eten met mate of moet je het volledig schrappen om eraan te kunnen weerstaan?

Wat is jouw ideale zig? En tegen welke zag kan jij geen nee zeggen? Is het een royal breakfast in het weekend of iets anders? Wanneer doe je dat? In het weekend of misschien op dagen dat je sport of met familie of vrienden afspreekt?

Zorg vooral dat je (nieuwe) gewoontes op jouw lijf geschreven staan en compatibel zijn met je agenda en sociaal leven.

Bespreek het met je buddy en laat het ons weten in de comments!

Maak hier een gratis account aan om je mening met ons te delen.

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *