Skill 2 – Leeg Luisteren
Deel 1 – Wat is het nut van zwijgen?
Voor de coachee
Je geeft je klant tijd en kans om wat al gezegd en gebeurd is te verteren.
Hij kan zijn eigen proces volgen.
Vaak beantwoordt de coachee vanzelf de vraag die zou komen. Hij zet het proces zelf verder, en heeft er daardoor meer eigenaarschap van.
Voor de coach
Je geeft jezelf tijd om rustig alles te laten bezinken en je af te vragen: ‘Waarover gaat het hier eigenlijk?’ Je draait niet mee in de mallemolen van de gedachten van je coachee.
Je hebt meer bandbreedte vrij om te observeren.
Er komt meerlagigheid in je gesprek. Coaching is meer dan luisteren naar woorden, het is luisteren op alle vlakken: de tonaliteit, het lichaam, de sfeer, datgene wat niet gezegd wordt, het veld tussen jullie… het is net tussen de lijnen dat vaak de meest waardevolle inzichten zitten, het verhaal op de lijnen zelf heeft de coachee meestal al grijsgedraaid.
Je denkt vanuit die meerlagigheid breder en dieper na over je volgende vraag. Niet de eerste instinctieve die vaak wat oppervlakkig blijft, maar ook eens wat stappen verder of op een zijpad.
Deel 2 – Leeg Luisteren
We zijn geprogrammeerd om patronen te zien. Wanneer iemand iets vertelt, vult je onbewuste razendsnel de leemtes in en vormt een beeld. Daardoor worden we bevooroordeeld. We zoeken bevestiging van het beeld dat we hebben, en filteren daardoor andere zaken weg. We luisteren niet meer, we herhalen innerlijk wat we denken.
Daarom zijn luisteren en denken exclusieve bezigheden.
Actief luisteren is dus niet bevestiging vragen van je eigen gedachten, maar wel telkens je gedachten weer leeg maken zodat er plaats is voor nieuwe informatie. Leeg luisteren is het actieve proces van je denken terug leeg te maken en opnieuw leeg en nieuwsgierig te zijn, andere paden te exploreren. Dit door je bv af te vragen:
‘Hoe denk ik nu dat het zit?’
‘Wat als het iets anders is?’
‘Hoe zou het NOG in elkaar kunnen zitten?’
‘Waarover hebben we het nog NIET gehad?’
Wanneer moet je NIET zitten luisteren?
Natuurlijk moet je niet altijd zitten luisteren, sommige mensen praten de tijd gewoon vol. Wanneer de klant in herhaling valt, blabla vertelt of in cirkels draait (een plaat).
Responses