Les 1, Onderwerp 1
In uitvoering

Skill 1 – Krachtige vragen stellen

Jan 18/07/2025

De bedoeling van krachtige coachvragen is: het antwoord en de beweging uit de klant laten komen.

Een krachtige vraag is er een waarvan de formulering uitnodigt voor de klant om ermee aan de slag te gaan en waarvan de richting openend is.

Formulering: Open of Gesloten?

Je weet al dat coaches vooral open vragen stellen, en dat je gesloten vragen moet beperken. Waarom alweer?

Gesloten vragen (ja/nee-vragen) zijn minder krachtig omdat ze eigenlijk al een soort antwoord geven:
Is het dit?
Is het dat?

Open vragen geven daarentegen geven ruimte om te denken en dagen uit om het perspectief te verruimen.
‘Wat denk jij?’
‘Waarover hebben we het nog niet gehad?’

Daarnaast zijn er ook orders, dingen die je de klant kan laten doen.
Geef eens 3 opties.
Teken eens je doel.

Deze 3 zijn de formulering van je vragen en verzoeken.

Een goede formulering:
– Is open (HHHHHHW)
– Is bondig en eenvoudig
– Gebruikt de woorden van de coachee zelf. Dat sluit veel meer aan bij hun beleving en maakt je vragen krachtiger.

Maar de formulering zegt niet alles over de vraag.

Richting: Openend of sluitend?

Je vragen gaan ook altijd wel een bepaalde richting uit. Alleen is die richting soms heel breed, of heel eng. Een brede vraag is openend – ze opent de perspectieven en geeft veel ruimte voor invulling – en een enge vraag is sluitend – ze focust op een bepaald gebied en bevat vaak ook al een mening of standpunt.
Het is niet één of ander, maar een spectrum.

Héél openend:
Wat denk jij?
En nu?
Waarover gaat het eigenlijk?
(stilte) – zie het volgende onderdeel

Openend maar met een richting:
Wat wil je graag bereiken op werkvlak?
Kan je me vertellen hoe je het nu aanpakt aan in je relatie?
Wat betekent verbinding voor jou?

Suggestief, eerder sluitend:
Kan het zijn dat je je werk beu bent?
Misschien kan je het gesprek eens aangaan?
Wat als je meer verbinding probeerde te maken?

Tip: hoe liever je wil HELPEN en hoe meer je RESULTAAT wil, hoe suggestiever en sluitender je vragen worden. Dan verhoogt je kans dat je ernaast zit.

Goede vragen komen voort uit een EXPLORERENDE houding waarbij je je coachee diens LOT GUNT en je niet probeert te moeien. Deze zorgen ervoor dat de coachee zelf komt tot waarover het echt gaat, en wat nodig is.

Goede coachvragen zijn een combinatie van formulering en richting

De opening zit niet enkel in de richting (denk aan het exploreren), maar ook in de formulering

K: ‘Ik weet echt niet wat te doen.’
Richting 1: denken over de toekomst
F1 (gesloten): ‘Is het geen goed idee om een actieplan te maken?’
F2 (semi-open): ‘Hoe kan je je acties plannen?’
F3 (heel open): ‘En nu…?’

K: ‘Ik wil vroeger opstaan maar kom er maar niet toe.’
Richting 2: prioriteiten onderzoeken
F1 (gesloten): ‘Is Netflix misschien belangrijker voor jou?’
F2 (semi-open): ‘Hoe kan je vroeger opstaan meer prioriteit geven?’
F3 (heel open): ‘Wat is écht belangrijk voor jou?’

K: ‘Ik wil wel maar ik durf niet.’
Richting 3: durf en moed
F1 (gesloten): ‘Wat als je er gewoon voor gaat?’
F2 (semi-open): ‘Wat heb je nodig om meer te durven?’
F3 (heel open): ‘Wie wil je geweest zijn in deze situatie?’

Hoe zorg je dat je de juiste vraag stelt?

Leg jezelf niet de druk op de juiste vraag te stellen. Stel de verkeerde vraag, en stuur dan bij op basis van de reactie van je coachee. Het is belangrijker om als coach aandachtig te zijn en te werken met wat je klant je geeft, dan heel slim te zijn en te weten waarover het werkelijk gaat.

Je weet nooit wat belangrijk zal blijken te zijn. Probeer meerdere dingen uit en laat je leiden door de bewuste en onbewuste reacties van je coachee. Wanneer het erop zit, zal je het merken. Train jezelf om je eigen ideeën los te laten en in plaats daarvan heel attent te zijn op de reacties van je coachee. Zie daarvoor ook het onderdeel over Leeg Luisteren.

EXTRA – Inhoud en beleving

Sommige coachvragen gaan over de inhoud, ze geven informatie:
‘Wat wil je graag bereiken?’
‘Wat gebeurt er nu in die situatie?’
‘Hoe lang is dat al zo?’

Andere gaan over de beleving, ze peilen naar houding:
‘Hoe is dat voor jou?’
‘Wat zeg je dan tegen jezelf?’
‘Wat gebeurt er in je lijf nu?’

Een goed gesprek is een combinatie van inhoud en beleving. Aangezien verandering ook een combinatie is van concrete externe oplossingen, en innerlijke shift.

Een coachgesprek in 10 vragen

– Wat zou een goed resultaat zijn voor ons gesprek vandaag?
– Hoe zal je weten dat het gelukt is?
– Wat heb je al gedaan tot nu toe?
– Wat maakt dat dat zo belangrijk is voor jou?
– Wat is… voor jou?
– Wat gebeurt er nu bij jou?
– Wat zegt dat over jou?
– Waar heb je dat nog?
– Wat zou een eerste stap zijn?
– Wat neem je mee uit ons gesprek?

Responses

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *