Back to Opleiding

De markt opgaan als coach

In uitvoering
Les 19 of 18
In uitvoering

Levels van Ondernemerschap (12:03)

Benjamin 25/04/2024

De levels

1 – Zelfstandige

Je doet het werk alleen, 1-op-1 contact met de klanten. Hier is je liefde voor het vak en je contacten met je klant het belangrijkste. Je voelt aan den lijve de impact van je werk.
Mogelijks heb je hulp bij ‘de rest’ van het werk, zoals admin en/of marketing/sales.
Niet schaalbaar: wanneer je vol zit, zit je aan je plafond.
Je hebt ook weinig risico en veel controle: zolang je dagen vol werk zitten ben je goed bezig (als je prijs goed zit natuurlijk), en je bepaalt zelf de kwaliteit van je werk en daarmee de tevredenheid van je klanten. Jij bent het merk. Daarom blijven velen in dit Level zitten.

2 – Zelfstandige met collega’s

Je doet het werk nog steeds alleen, maar je neemt andere professionals onder de arm om hetzelfde werk voor jou te doen – meestal waar jij geen tijd voor of niet zoveel zin meer in hebt.
Al iets schaalbaarder. Hierbij komen ook de uitdagingen van het omgaan met andere professionals op bijna gelijke basis. Vergoeding, kwaliteit van het werk, loyaliteit aan jouw merk…
Je impact op je reputatie wordt al iets minder, gaan die onderaannemers en/of medewerkers het wel goed (genoeg) doen?
Hier blijft je risico beperkt: meestal werf je mensen tijdelijk aan wanneer er meer werk is, dus je vaste kosten stijgen niet zoveel.

3 – Bedrijfsleider

Je doet het werk zelf niet of bijna niet meer, jij doet het werk achter de schermen. ‘Het werk zelf’ is de dienst of het product dat klanten kopen van het bedrijf en dat je team uitvoert: coaching, opleiding, online programma’s… wat het ook is.
Veel schaalbaarder, maar ook minder passie voor het vak zelf. Jij bent bezig met het bouwen en onderhouden van het team, de processen… Meer afstand van de klant, je werkt met hen via je team of platform.
Bv. Een loopbaancentrum met meerdere jobcoaches, jij runt het team administratief, marketinggewijs… maar doet geen coaching.
Bv. Een online leerplatform met programma’s die jij maakt, maar je interageert niet of weinig zelf met de klanten. Het platform doet de interacties (en mogelijks teamleden).
Risico: veel meer vaste kosten, dus het geld moet blijven binnenstromen. Letten op budgetten, marge en vaste kosten. Vaak word jij als laatste betaald, en het risico is dat je je kapot werkt om alles te doen draaien voor weinig vergoeding, en dat de grote doorbraak maar niet komt.
Je hebt minder impact op de waarde van het merk, dat wordt vooral bepaald door je team. Je kan dat voor een stukje opvangen als je de publieke figuur van het bedrijf bent, het uithangbord.

4 – Ondernemer

Hier werk je zelf niet in het bedrijf. Je creëert concepten, teams, systemen die dan zonder jou draaien. Dat kan één bedrijf zijn, of meerdere – een seriële ondernemer.
Bv. Het loopbaancentrum met een zaakvoerder die het werk van de bedrijfsleider op zich neemt.
Bv. Het online platform gebouwd en onderhouden door een specialist met opleidingen van andere experts.
Hier ben je vooral bezig met business modellen, systemen, concepten en veel minder met de klanten. Zij worden meer cijfers, een feedback of het concept werkt. De magische woorden hier zijn ‘marge’, ‘zelfsturend’ en (engelengeschal) ‘passief inkomen’: wat kan je bouwen dat zo weinig mogelijk werk vraagt, en waar je zoveel mogelijk oplevert nadat alles en iedereen betaald is?
Dit lijkt voor velen de heilige graal maar is niet zo eenvoudig als het klinkt. Het is gemakkelijk om een verlieslatend concept op te zetten, maar om iets vanzelf te doen draaien – mét winst – vraagt (volgens mij toch) ervaring en durf.
Je hebt veel minder persoonlijke impact op de reputatie van het merk, je moet via branding en marketing werken.