Dé vraag: ‘Hoe kom ik aan klanten?’
Zelfvertrouwen.
Als beginner vaak vertrouwen van de Beginner (‘Dat lukt wel!’), maar de markt reageert vaak niet. Bij velen omdat ze niet genoeg lawaai maken, wat weer wijst op een weggestoken angst.
Met zelfvertrouwen naar buiten komen en blijven komen.
Iedereen kan één keer luid roepen, durf jij blijven roepen zelfs wanneer er niemand luistert?
Het is een zelfversterkend mechanisme: eens je klanten hebt voel je je zekerder over je waarde, en durf je je meer tonen en profileren.
Hoe stap je in die cyclus: Scharten. Durven. Blijven gaan. Je angsten onder ogen komen en jezelf blijven uitdagen. Positief en hoopvol blijven. Accepteren wat niet werkt. Geduld hebben, LT visie hebben. Zie het als een training. Bruggen verbranden.
Als iedereen die één dag bezig was al ‘aan de tafel’ kon meezitten, wat voor markt zou er dan zijn? Wil jij je huis laten bouwen die vorige week besliste om aannemer te worden?
Dit is de Trial, de Gauntlet die iedere ondernemer moet lopen – en moet blijven lopen. Daaruit groeit ook je zelfvertrouwen. Niet enkel van succes, maar ook van het overleven van twijfel, tegenslagen, financiële en andere druk, het confronteren van je angst. Maar enkel als je ervoor gaat, blijft duwen.
Niet als een verwend kind dat vindt omdat het bestaat, dat het klanten verdient.
Er zit niemand op jou te wachten. En tegelijk, als ze je vinden ben jij exact waarop ze zaten te wachten.
Iedereen die gedreven is kan verkopen als er een semi-geïnteresseerde klant voor hem zit. Het is het vinden van de semi-geïnteresseerde klant en het maken van de afspraak die moeilijk zijn. Er zijn veel manieren: cold calling, brieven schrijven, netwerken, social media… maar het is de attitude die het verschil maakt. Sommige mensen ‘hebben het’: het zelfvertrouwen en de natuurlijke gratie dat het gaat lukken. En die hebben dat meestal al een tijdje. Iedereen kan het 5 minuten hebben, de eerste stappen in de arena. Maar na een aantal robbertjes, nog steeds swagger?